Przemieszczenie Paralaksy (Parallax Displacement)
Mapowanie paralaksy (zwane także przesunięciem mapowania lub wirtualnym przemieszczeniem mapowania) jest ulepszeniem technik mapowania wypukłości (bump) lub mapowania normalnych, dodawane do tekstur w aplikacjach renderujących 3D, takich jak gry wideo. Dla użytkownika końcowego oznacza to, że tekstury, takie jak kamienne ściany, będą miały więcej głębi i tym samym pozornie większy realizm z mniejszym wpływem na wydajność symulacji.
Mapowanie paralaksy realizowane jest przez przemieszczanie współrzędnych tekstury na punkt renderowanego wielokąta, przez funkcję kąta widzenia w przestrzeni stycznej (relatywny kąt do powierzchni normalnej) i wartości mapy wysokościowej w tym punkcie. W ostrzejszych kątach widzenia, współrzędne tekstury są przesunięte bardziej, dając złudzenie głębi z powodu efektu paralaksy w miarę jak zmienia się widok.
Mapowanie Parallax Displacement (Wył.) Mapowanie Parallax Displacement (Wł.)